15 Temmuz 2013 Pazartesi

Çevre yayıncılığında neredeyiz?

Türkiye’de çevreve ekoloji kitapları hala sınırlı sayıda basılıyor, dağıtılıyor ve okunuyor. Bu durum içinde bulunduğumuz dönemdeki çevre sorunlarının yaygınlığı ve boyutları göz önüne alındığında pek iç açıcı değil. Öte yandan çevre yayınlarının yelpazesi genişliyor. İklim değişikliği, yenilenebilir enerjiler, su, biyoçeşitlilik, ekolojik ekonomi, çevre sosyolojisi, çevre hukuku, sürdürülebilir yaşam, hayvan hakları konularında yeni kitaplar raftaki yerlerini alıyor. Çocuklara ve gençlere yönelik çevre kitaplarında da bir kıpırdanış olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca son yıllarda Sinek Sekiz, Yeni İnsan ve BGST Yayınları belirli bir program dahilinde ekoloji dizileri oluşturmaya başladılar ve telif yayınlarla birlikte çeviri eserleri de basıyorlar. Çevre/Ekoloji literatürünün genişlemesi mevcut çevre sorunlarının derinlemesine incelenmesi, daha önce gündeme gelmemiş konuların tartışılmaya başlanması, kamuoyunda bir farkındalık yaratılması ve yaşam hakkı savunuculuğuna bir temel sağlaması açısından önemli. Bu yazıda çevre/ekoloji yazınında son dönemde çıkan telif ve çeviri kitapları ele alacağız.

Hakan Olgun ve Orçun İmga’nın derlediği “Yeşil ve Siyaset”, Türkiye’de az incelenmiş bir alanı, siyasal ekoloji tartışmalarındaki boşluğu doldurmayı hedefliyor. İnsanın doğayı araçsallaştırmadığı, insan merkezli bir çevre anlayışından ekosistem merkezli bir anlayışa evrilmenin olanaklarını siyasal ekoloji üzerinden tartışıyor. Kitap, gelenseksel siyasi ideolojilerin çevreyle kurdukları bağı inceliyor ve ekolojinin sosyalizm, feminizm, anarşizm, liberalizme, muhafazakarlık ve faşizme ile etkileşimini olanak ve kısıtlarıyla birlikte ele alıyor.

Mahmut Hamsici’nin Dereler ve İsyanlar kitabı HES'lerin yarattığı çevre tahribatını, şirketlerin pervasızlığını, hukukun işlemezliğini ve tüm bunlar karşısında doğayı korumak için girişilen dayanışmacı mücadeleyi anlatıyor. Hamsici, HES yapılan ya da yapılması planlanan bölgelere gidip yurttaşların gözünden Hint yazar Arundhati Roy'un deyimiyle eko-kırımı teşhir etmek istemiş. Onlarca il ve ilçede ÇED toplantılarına, HES şantiyelerine, mitinglere, ev ve esnaf toplantılarına giden Hamsici, basına yanısyandan öte bir çevresel tahribatı ve sosyal parçalanmayı kitabına yansıtmış.

Ahmet Atıl Aşıcı ve Ümit Şahin’in derlediği Yeşil Ekonomi, yeşil ekonomi ve yeşil yeni düzenin teorik ve tarihsel arka planlarını ele alırken Avrupa Yeşilleri’nin yeşil ekonomiye dair somut önerileri ve uygulanabilir örneklerini vurguluyor. 2008 ekonomik krizini “sosyal,ekolojik ve ekonomik” ayakları olan üçlü bir kriz olarak tanımlayan yeşil partiler kalkınma ve büyüme eleştirilerini “yeşil ekonomi” başlığı altında bir üst noktaya taşıdılar. Kitapta teorik tartışmalar ve pratik uygulamalar birlikte işleniyor ve dünyadan ve Türkiye’den yeşil ekonomiye dair veriler sunuluyor.

Türkiye’de çevre konusunun hukuki boyutları sık sık gündeme geliyor. Mahkemelerin iptal veya durdurma kararlarına rağmen devam eden işletmeler, ÇED muafiyetleri, hukuka aykırı yapılan mega projeler... TEMA Vakfı’nın hukuk danışmanı avukat Ömer Aykul’un Ekolojik Hukuk (Eko-Hukuk) kitabı, hukukun çevreyi ve ekolojik dengeyi öncelikli olarak gözetmesi, koruması, geliştirmesi ve gerektiğinde yaptırım uygulamasını sağlama amacını taşıyor. Toprakla ilgili sekiz, orman, ÇDP, ÇED ve turizmle ilgili dörder, madencilikle ilgili üç, mera ile ilgili ve SİT ile ilgili bir olmak üzere otuz dava üzerinden çeşitli çevre mücadelelerinin hukuki boyutları inceleniyor.

1) Yeşil ve Siyaset (2012) Hakan Olgun, Orçun İmga (ed) Lotus Yayıncılık
2) Yeşil Ekonomi (2012) Ahmet Atıl Aşıcı, Ümit Şahin (ed), Yeni İnsan Yayınevi
3) Ekolojik Hukuk (2010) Ömer Aykul, Seçkin Yayıncılık
4) Dereler ve İsyanlar (2010) Mahmut Hamsici, Nota Bene Yayınları

Çeviri kitaplar son yıllarda arttı

Yabancıdillerden Türkçe’ye çevrilen ilk çevre/ekoloji kitapları 70’li yıllarda yayınlanmaya başladı. Özellikle Avrupa’da ekoloji hareketlerine temel teşkil eden kalkınma, nüfus artışı, endüstriyel kirlilik, endüstriyel tarım, tüketim toplumu ve nükleer enerji konularını ele alan kitaplar Türkçe’ye kazandırıldı. 90’lı yıllarda ekoloji hareketinin ideolojik yönlerini ele alan kitaplar dönemin siyasal tartışmaları ışığında çeviri listelerine eklendi. Ekolojinin kapitalist ve sosyalist sistemler ışığında değerlendirmeleri, feminist hareket ile ekolojik hareketin etkileşimi ve toplumsal ekoloji konuları ele alındı. 2000’li yıllarda ekolojik sorunlar  gezegenin sürdürülebilirliğini tehdit eder hale geldikçe ve iklim değişikliğinin boyutları
ekonomik ve siyasal aktörler tarafından daha iyi anlaşıldıkça bu konudaki çeviriler arttı.

İnsan eliyle yaratılan değişiklikler dünyayı bildiğimiz bir yer olmaktan çıkarıyor diyen Bill McKibben’ın Düünya adlı kitabı bu türün örneklerinden biri. Mc Kibben, iklim değişikliğinin, öngörülenden çok daha hızlı ve çok daha büyük ölçekte gerçekleştiğini ve insanoğlunun ormanları, okyanusları, atmosferi ve buzulları geri dönüştürülemez biçimde değiştirdiğini örneklerle açıklıyor ve çözüm olarak fosil yakıtların terk edilmesini, ekonomilerin merkezilikten uzaklaşmasını, büyüme üzerine değil bakım, onarım üzerine odaklanmayı öneriyor.

Ernest Callenbach’ın Ekoloji Cep Rehberi, ekosistemden biyoteknolojiye, çevresel adaletten virüslere ekolojik düşünceyle temel kavramları bulabileceğiniz bir kaynak. Ekoloji Cep Rehberi, Sinek Sekiz Yayınevi’nin permakültür, ekoköyler, sürdürülebilir yaşam rehberi konulu diğer kitaplarında olduğu gibi çevre ve ekoloji tartışmalarında sıkça duyduğumuz ve kullandığımız ama ne ifade ettikleri üzerinde çok durmadığımız kavramları bize sadelikle sunuyor.

Vandana Shiva, bir çok yapıtı Türkçe’ye çevrilmiş ünlü Hintli ekolojist, ekofeminist ve fizikçi. Küreselleşme, biyoçeşitlilik, doğal varlıklar, ekofeminizm alanlarında yazan Shiva’nın Yeryüzü Demokrasisi  geleneksel bilgi, kültür, gen ve su kaynakları gibi insanlığın ortak varlıklarının toplulukların yönetiminden kopartılıp nasıl özel birer mülk haline dönüştürüldüğünü tarihsel ve güncel örnekleriyle anlatıyor.

Ünlü İngiliz sosyolog Anhtony Giddens’in İklim Değişikliği Siyaseti kitabında ulusal ve uluslararası ölçekte bir iklim değişikliği siyasetinin henüz hayata geçmediği tespitinden hareketle geçmiş deneyimlere ve mevcut siyasal ve ekonomik koşullarda nasıl etkin bir iklim değişikliği siyaseti yaratılabilir sorusuna yanıt arıyor. Giddens risk ve tehlikeler, petrol, Yeşiller ve sonrası, ülkelerin geçmiş performansları, planlama, teknoloji ve vergiler, iklim değişikliğine uyum, ,uluslararası müzakereleri, AB ve karbon piyasaları ve iklim değişikliğinin jeopolitikası  başlıkları altında iklim siyasetine dair kavramları, olanakları ve kısıtları tartışıyor.

1) İklim Değişikliği Siyaseti (2013) Anthony Giddens, Phoenix Yayınevi. Çeviren: Erhan Baltacı
2) Düünya (2012) Bill Mc Kibben, Türkiye İş Bankası Yayınları. Çeviren: Emel Anıl
3) Ekoloji Cep Rehberi ( 2011) Ernest Callenbach, Sinek Sekiz Yayınevi, Çeviren: Egemen Özkan
4) Yeryüzü Demokrasisi (2009) BGST Ekoloji dizisi, Çeviren Ali K. SayselElçin GenOnur Günay


Dr. Barış Gençer Baykan
Bahçeşehir Üniversitesi- Betam

1 Temmuz 2013 Pazartesi

Dönüşüm ve Doğal Yapılar Atölyesi

Merhaba Sevgili Okuyucu,

Biz dönüşüm rüzgarlarının ruhlarımızda, bedenlerimizde ve eylemlerimizde can bulduğu bir uyanış çağından sesleniyoruz. Şimdi bu rüzgarları hep beraber içimize çekmemizin zamanı gelmiştir. Yaşayan her şeyiyle uyum ve huzur içinde yeni bir dünya yaratmak için gelin beraber olalım ve değişimi her birimizin dokunuşu ile büyütelim…

Anadolu’nun verimli güzel topraklarıyla iletişime geçip; tarımıyla, doğal mimarisiyle, kuşuyla, böceğiyle ortak yaşam alanları, yeni topluluklar kuralım. Hayatlarımızı huzurlu ve barışçıl yaşam alanlarına dönüştürelim.
Doğa her zaman çok cömert ve zengin! Dilinden konuşabildiğimiz takdirde  bereketi hepimiz için yeterli.
Rüyalarımızdaki dünyanın çocukları değil isek de, odünyanın ataları olalım.

Öyleyse, sosyal ve fiziksel dönüşümümüz için neler yapabiliriz? Biz: 
EKOLOJİK ve DOĞAL MİMARİ
KENTSEL VE TOPLUMSAL  DÖNÜŞÜM
gibi araçlarla etrafımıza yeni dünyanın tohumlarını ekmeye çalışıyoruz. Bu araçları kullanırken asıl amacımız birlikte neşeyle çalışmak ve doğal yaşamın tadına varmaktır.

Atölyelerimizin içeriğine ev sahibimizin istek ve ihtiyaçlarına göre beraber karar vermek istiyoruz. Ancak biz neler sunabiliriz aşağıda daha detaylı bulabilirsiniz.

Kucak dolusu sevgiler…

EKOLOJİK ve DOĞAL MİMARİ
Doğal yapı teknikleri; kil, kum, ahşap, taş, bambu, saman gibi doğal, yerel ve dönüştürülebilen malzemeleri kullanan, dayanıklı, öğrenmesi kolay ve kişinin yaptığı hatalardan öğrenmesini sağlayan yapım teknikleridir. Kendi evinizi kendi ellerinizle inşa etmenize olanak sağlar, ‘bireysel inşa’ girişimlerinin gelişimini destekler.
Mimaride ekolojik yaklaşım aynı zamanda sosyal dönüşüm için etkin bir araçtır çünkü günümüzün dünyasında karşı karşıya olduğumuz pek çok önemli meseleyle temas eder: düşük maliyetli barınak, sürdürülebilir arazi kullanımı, doğal ve yerel kaynakların bilinçli kullanımı, yapılarımızın yerelleşmesi ve güzelleştirilmesi ve bilinçli konumlandırılması, geleneksel ve yerel bilgilerin korunması ve devamı gibi.. Ayrıca toplumu canlandırır ve birlik olup, imece usulü üretime teşvik eder.
Permakültür, bütüncül sistem tasarımı ve yenilenebilir enerjiler ile desteklendiğinde ekolojik mimari, nesiller boyu süren ve herkesin erişimine açık, uzun vadeli çözümler sunar. Ekolojik mimari aynı zamanda bilimsel araştırmalarla desteklenerek, geleneksel bilginin geliştirilmesine olanak sağlar.
Kullandığımız bazı teknikler ve mimari yaklaşımlar:


  • Kerpiç (Adobe)
  • Cob
  • Bambu / Sazlık Strüktür
  • Dal Örgü
  • Sıva teknikleri
  • Saman Balyası
  • Killi Saman
  • Toprak Torbası (Earth Bag)
  • Taş işçiliği
  • Taş Temel
  • Sıva üstü kabartma heykel
  • Mozaik
  • Şişe Duvar
  • Marangozluk
  • Toprak Fırın
  • Güneş Fırını
  • Yeşil Çatı
  • Doğal Boya
  • Yosun Boya
  • Hiper-Kerpiç (HyperAdobe)
  • Doğal İklimlendirme
  • Pasif Enerji
  • Yurt (Geleneksel Moğol Çadırı)
  • Geleneksel Hindistan Mimarisi
  • Çizim teknikleri ve resim  

Topluluk olma bilincini ve beraberliği güçlendirmek için aktivitelerle, danslarla ve oyunlarla eğlenerek birlikte olmanın tadına varırız… Birbirimizle, kendimizle ve çalıştığımız toplulukla derin iletişime geçebilmemiz için çeşitli aktiviteler sunarız. 

  • OASİS Oyunu
InstitutoElos, tarafından yaratılmış, sosyal değişim için harekete geçmeyi öne süren, hepimizi çevreleyen gerçeklikte ve günlük sosyal ilişkilerimizde dayanışma yaratmaya odaklanmış bir oyundur OASİS GAME.
Etrafımıza baktığımızda değiştirebileceğimiz pek çok şey olduğunu görebiliriz. Değişimi hemen simdi ve hemen kendi etrafımızda yaratmaya teşvik eder bizi bu oyun. Bizde bu uğurda, gönüllülerle ve destekçilerle birlikte, rüyaların gerçeğe dönüşmesi için eğlenceli fırsatlar yaratmaya çalışıyoruz.
Detaylı bilgi için : http://warriorswithoutweapons.net/

  • Kooperatif Oyunlar

  • Çember Dansları

«Tek başımıza kurduğumuz HAYALLER sadece HAYALDİR, hep beraber kurduğumuz HAYALLER ise GERÇEKLİĞİ yaratır» RaulSeixas

BİZ KİMİZ?
Merve Tekin : Merhaba, ben son iki senedir Ekolojik Mimari ve Ekolojik Yaşam ile ilgili deneyimler elde edebilmek için oradan oraya savrulan bir mimarım. Bu niyetlerle Türkiye’de iki farklı doğal mimari örneğinin üretiminde bulundum. Ardından Brezilya’da, Eko-Köyleri, komüniteleri ziyaret ettim ve çeşitli eko-mimari projelerinde çalıştım. Yine bu yolculuğum sırasında “WarriorsWithoutWeapons” adı verilen Sosyal Değişim ve Liderlik programına katıldım. Bir ay boyunca “OASİS” adı verilen oyun ile toplulukların rüyalarını birlik olarak nasıl gerçeğe dönüştürebildiğimizi deneyimledim.
Şu an biriktirdiklerimi dağıtmak ve bu değişim tohumlarını, alternatif yaşam olasılıklarını paylaşmak, paylaştıkça da çoğaltmak istiyorum. Çünkü paylaştığımız ve birlik olduğumuz sürece rüyalarımızı yaşarızJ Sevgiler…

MukundIyer : Merhaba ben Hindistan’lı bir Bio-Mimarım. Put Your Hands Together (PYHT) adlı küçük topluluğun kurucularından biriyim. Biz yerel olarak bulabileceğimiz malzemeler ile alana özgü geleneksel yöntemlerden ilham alarak mimari ürünler oluşturmayı tercih ediyoruz. Geçtiğimiz yıl Sosyal Değişim ve Liderlik programı olan “WarriorsWithoutWeapons” programı ile “OASİS” adı verilen bir oyunu deneyimledim. Bu program ve oyun doğrultusunda sosyal haklardan yoksun topluluklar ile rüyalarımızı fark etmeye ve onları gerçeğe çevirmeye yönelik çalışmalar yaptık ve gerçekleştirdik. Halen daha ihtiyacı olan topluluklar ile bu çalışmaları sürdürmekteyiz.
Hayalim, tamamen şeffaf ve sevgi dolu bir dünyada yaşamak. Öyle bir topluluk ki doğaya ve onun bize verdiklerine inanan, çıplak, parasız, özgür ve paylaşıma dayalı. Sevgiler…

MatthieuPedergnana : Merhaba, ben Sürdürülebilir Mimarlık üzerine eğitim görmüş Fransız bir mimarım. Mezun olduğumdan beri marangoz, doğal yapıcı, mimar ve mobilyacı olarak çalıştım. Fransa’da ve Türkiye’de üç değişik Saman-Balyası ev inşasında bulundum. Fransa'da bazı ekolojik restorasyon projelerinde yardımda bulundum. Ayrıca Bulgaristan'da Earth-Bag (Toprak-Çuvalı) tekniği ile inşa edilen bir yapının tasarımında ve inşasında bulundum. 2012 Eylül ayından beri de Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde (ODTÜ) Saman-Balyası Yapım Tekniği ile ilgili olarak doktora yapmaktayım. Aynı zamanda üniversiteye bağlı Kerkenes Eko-Merkezi'nin sorumluluğunu üstlenmekteyim.

Ece Aslan : Merhaba, ben son iki yıldır Ekolojik Mimarlık üzerine eğitimine devam eden bir mimarım. Türkiye'de saman balyası ile inşa edilen iki yapının inşasında bulundum. Uzun bir süre Fransa'da küçük bir köyde bir aileye konuk oldum, onlara, saman balyası tekniğini kullandıkları evlerinin yapımında yardımcı oldum. Bulgaristan'da bir Eko-köyde, bir köy evinin "sürdürülebilir" bir şekilde restorasyonu projesinde yer aldım, ayrıca earth-bag tekniği ile yapılan yapı inşasında çalıştım. Şu anda ODTÜ'de, geleneksel yapım tekniklerinin, ekolojik ve sürdürülebilir şekilde geliştirilmesi üzerine çalışmalar yaptığım yüksek lisans eğitimime devam etmekteyim. Aynı zamanda çalışmalarımı Kerkenes Eko-Merkezi'nde sürdürmekteyim.

Bayramiç Yeniköy Grubu, Permakültür felsefesini gözeterek tasarım yapan ve uygulayan, Yerel tohumlarımıza sahip çıkarak, doğal tarım uygulamaları yapan,  öğrendiklerini, ürettiklerini paylaşarak, kendi kendine yeten bir köy kurma girişimidir.

İLETİŞİM
*Kayıt için lütfen ekteki formu doldurup bize gönderiniz.

LOJİSTİK BİLGİLER
13 temmuz 2013               Varış
21 temmuz 2013               Ayrılış
Atölye Mekanı                 Yeniköy  Mevkii, Muratlar Köyü,               
Bayramiç / Çanakkale   

Katkı Payı   àKonaklama  ve yemek     +       Atölye
 Çadırda     à             240 tl+        250 tl
 Oda          à             400 tl+          250 tl
NOT : Katılımcı sayısına ve desteğine göre mümkün olduğunca öğrencilere ve destek ihtiyacı olanlara burs imkanı yaratmak istiyoruz.






26 Haziran 2013 Çarşamba

Şimdi iklim için harekete geçme zamanı

Çok değil, birkaç gün önce hep birlikte başarabileceklerimizi gördük.  Bizler yaşam hakkına sahip çıkan her yaştan, her düşünceden insanlar olarak  doğa için tek yürek olduk. Şimdi ise mücadelemizi yerelden yükseltiyor ve dünyanın dört bir tarafındaki iklim hareketleri ile birlikte 29 Haziran’da iklim değişikliğini durdurmak için harekete geçiyoruz.

Dünyanın her tarafında olduğu gibi değişen iklim koşulları yüzünden; Samsun’da, Sinop’ta, Antalya’da, Trakya’da da yaşadığımız sellerde; Akdeniz’de yaşadığımız hortumlarda yurttaşlarımızı kaybediyoruz. Anadolu’yu vuran kuraklık sebebiyle, gittikçe artan gıda fiyatlarıyla karşılaşıyoruz. 

 Tüm dünyada iklimin değiştiğini ve bunun, bizi yiyecek ekmeğimizden, içecek suyumuza kadar etkilediğini biliyoruz. Daha fazla bekleyecek zamanımız kalmadı; şimdi iklim değişikliğini durdurmak için harekete geçme zamanı!
İklim değişikliğini durdurmak ve “başka bir dünya mümkün” demek için dünyanın altı kıtasındaki 140’tan fazla ülkeden gelen yüzlerce insanla birlikte 29 Haziran’Kadıköy’de olacağız. Onlara, Türkiye’nin her yerinden kömüre, HES’lere ve nükleer santrallere, 3. köprüye, 3. havalimanına, endüstriyel tarıma ve sınai hayvan çiftliklerine karşı mücadele eden binlerce insan katılacak. Geleceğimize ve çocuklarımıza sahip çıkacağız. Omuz omuza yürüyüp başta kömür, HES’ler ve nükleer santraller olmak üzere iklim krizini derinleştiren enerji kaynaklarına “Hayır” diye bağıracağız. Tüm dünyada onlarca farklı şehirde destek eylemleri düzenlenecek. Birlikte ne istediğimizi haykıracağız. “%100 temiz ve yenilenebilir enerji, hemen, şimdi!”

Başka bir dünyanın mümkün olduğunu şenlikli bir şekilde göstermek için 
29 Haziran'da
saat 15:00’da Kadıköy Haydarpaşa Numune Hastanesi önünde buluşalım.

Çağrıcı Kurumlar: 350.org, TEMA Vakfı, Greenpeace, Yeşil Düşünce Derneği, Açık Radyo, ÇEHAV, Toplum Gönüllüleri, Küresel Eylem Grubu, Bağımsız Hayvan Hakları Aktivistleri, Sokak Bizim Derneği, Gola Kültür Sanat ve Ekoloji Derneği, ÇEHAV, EuroSolar Türkiye, Fikir Sahibi Damaklar, Yuva Derneği ve Su Hakkı Kampanyası


19 Haziran 2013 Çarşamba

Park Forumları

İstanbul'da akşam 21.00'de buluşulan parklar:

1- Beşiktaş ahalisi, Abbasağa Parkı
2- Elmadağ & Harbiye ahalisi Maçka Parkı
3- Kadıköy ahalisi Yoğurtçu Parkı - Özgürlük Parkı- Özgürlük Parkı

4- Ümraniye ahalisi Çarşı Parkı
5- Okmeydanı ahalisi Sibel Yalçın Parkı
6- Beyoğlu ahalisi - Cihangir Parkı
7- Hisaüstü/Boğaziçi Üni. ahalisi - Duatepe Parkı (18.00'den itibaren)
8- Göztepe ahalisi - Göztepe Parkı
9- Etiler ahalisi - Akatlar: Sanatçılar Parkı
10- Maltepe ahalisi- Meydan
11- Fatih ahalisi - Saraçhane Parkı
12- Bahçelievler ahalisi - Egemenlik Parkı
13- Bakırköy ahalisi - Bakırköy Meydan
14-Kireçburnu-Ömürtepe ahalisi 20.00'da Çamlık Piknik Alanı'nda

15- Bahçelievler ahalisi- Egemenlik Parkı
16- Kartal ahalisi- Kartal Parkı
17- Ataköy ahalisi - Atrium karşısı
18- Pendik ahalisi- Kuşluk Parkı
19- Ataşehir ahalisi- Ataşehir Parkı
20- Avcılar ahalisi - Marmara Caddesi
21- Bebek ahalisi- Bebek Parkı
22- Üsküdar ahalisi- Fethi Paşa ve Doğancılar Parkı
23- Emirgan-Yeniköy-Tarabya ahalisi- Yeniköy Parkı
24- Koşuyolu ahalisi- Koşuyolu Parkı
25- Kozyatağı ahalisi- Kriton Curi Parkı
26- Beylikdüzü ahalisi- Çamlık Parkı
27- Caddebostan ahalisi- Sahil Migros önü
28- Tuzla Ahalisi- Tuzla Atatürk Büstü
29- 4. Levent ahalisi- Sporcular Parkı
30- Alibeyköy ahalisi- Karadolap Parkı
31- Beykoz ahalisi- Paşabahçe Meydanı &Sultaniye Parkı
32- Bahçeşehir ahalisi- Gölet
33- Kınalıada ahalisi- Hrant Dink Parkı
34- Büyükada ahalisi- Atatürk Meydanı'nda
35- Burgazada ahalisi- İskele Meydanı'ndaki Çocu Parkı 


İstanbul dışı 

Ankara

Kuğulu ParkYüzüncü Yıl: Birlik Parkı
Batıkent: Uğur Mumcu Parkı

Anıtpark

Eskişehir: Espark

Edirne: Zübeyde Hanım Parkı

Adana: Atatürk Parkı

Samsun: Lozan Parkı

Bursa Nilüfer: Üç Fidan Parkı

Sakarya: Kent Meydanı

18 Haziran 2013 Salı

Sakin Şehir Seferihisar'da Organik Pazar açıldı

Türkiye’nin ilk Sakin Şehri Seferihisar’da Türkiye’nin en iddialı “Organik Pazarı” açıldı. 15 Haziran Cumartesi günü açılan pazar, hem uygun fiyatları hem de ürün çeşitliliğiyle dikkat çekti. Şehnaz Sam’ın konseriyle renklenen açılışta Seferihisar Belediye Başkanı Tunç Soyer, “Türkiye’nin en iddialı organik pazarı olacaklarını” söyledi. %100 Organik Pazar her cumartesi Seferihisar’da açılacak.

Buğday Ekolojik Yaşamı Destekleme Derneği’nin yürüttüğü ve Türkiye’de hızla yayılan %100 Ekolojik Pazarlara bir halka da, Sakin Şehir Seferihisar’da eklendi. Seferihisar Ulamış Mahallesi’nde açılan %100 Organik Pazar: “Türkiye’nin en çevreci, en sosyal-kültürel, en yerel-yerli ve en ucuz organik pazarı” sloganıyla açıldı. Açılışı ünlü sanatçı Şehnaz Sam şarkılarıyla renklendirdi.

Seferihisar Ulamış Mahallesi’nde Slow Saloon Tesisleri içerisinde açılan %100 Ekolojik Pazarda yer alacaklarda, pazarda 12 ay boyunca çeşitlilik sağlamak, organik üretim yapan kooperatif veya üretici birlikleri olmak, ana geçim kaynağı tarım olan çiftçi olmak, sektörde eskilik, pazarlama tercihi olarak ekolojik pazarlara öncelik verme kriterlerine dikkat ediliyor.

Açılışta konuşan Seferihisar Belediye Başkanı Tunç Soyer; “Daha ilk gün olmasına rağmen son derece çeşitli ürünlerin alınabildiği ve bu ürünlerin fiyatlarının ucuzluğuyla dikkat çeken bir Pazar oluştu. Diğer organik pazarlarla kıyaslandığında bu özellikleriyle tercih sebebi olacak diye düşünüyorum. Ayrıca burası Midilli atları, oyun parkları, kahvaltı salonuyla günü geçirecek her türlü aktivitenin yapılabileceği tam bir rekreasyon alanı. Burada satın alınan ürünlerde sertifikasyon sistemi son derece titiz takip ediliyor. Bu konuda Buğday Derneği çok yetkin bir kurum. Burada onlarla birlikte bu işi sürdürmek bizim için büyük bir güven yaratıyor. Bizim hedefimiz Türkiye’nin en iddialı organik pazarı olmak. Çok yakında bu pazarın İzmir’in cazibe merkezi haline dönüşeceğini düşünüyorum” dedi.

Buğday Derneği %100 Ekolojik Pazarlar Koordinatörü ve eş genel müdürü Batur Şehirlioğlu organik pazarlarda sadece organik ürünlerin satılabileceğini söylediği konuşmasında; “Eğer organik ürün satılacaksa bu sadece organik pazarlarda satılmalıdır. Bununla ilgili Gümrük ve Ticaret Bakanlığı geçen yaz mevzuatları düzenledi ve belediyelere organik pazar açma yetkisi verdi. Ayrıca organik ürün aracıların olduğu ve kimyasalların kullanıldığı konvansiyonel ürünlere rağmen çok daha ucuz” dedi.

İthal ürün yok ve ucuz!
15 Haziran’da başlayan ve her cumartesi açılacak olan Seferihisar %100 Ekolojik Pazarda ithal ürünlere yer verilmeyecek ve “yerellik en temel kriterlerden biri” olacak.

En sosyal-kültürel pazar!
Buğday Derneği %100 Ekolojik Pazarları her zaman sadece bir alışveriş alanı olmanın ötesinde ekolojik yaşama dair söyleşi ve etkinliklerin yapıldığı birer buluşma noktası haline geldi. Seferihisar %100 Ekolojik Pazarın bir başka iddiası da en sosyal ve kültürel pazar olmak.
Pazarda organik girdilerle hazırlanmış menüsü ile misafirlere sağlıklı hizmet sunacak olan bir kafe, ekoloji ile ilgili yayınların bulunduğu bir kütüphane ve çocuk oyun alanı da olacak. Çocukların midillilere binebileceği, çocuk parkında ve ahşap oyun standında oynayabileceği pazarda küçük, yapay bir gölet de bulunuyor. Pazar misafirleri Buğday Derneği halkla ilişkiler standında bulunacak ekoloji temalı kitaplardan yararlanabilecek. Seferihisar %100 Ekolojik Pazarda, ekolojik yaşam ve organik tarım ile ilgili söyleşiler ve etkinlikler yapılacak, saha ziyaretleri organize edilecek.



5 Haziran 2013 Çarşamba

Taksim Dayanışması'nın Talepleri

27 Mayıs 2013 tarihinde saat 22.00 sularında Taksim Gezi Parkı’nın fiilen yıkılması girişimi sonrası yaşanılan toplumsal duyarlılık karşısında hükümetin izlediği polis şiddeti nedeniyle başta Taksim İstanbul olmak üzere bütün yurtta, yurttaşlar demokratik tepkilerini ortaya koymaktadır.
Öncelikle hayatını kaybeden Abdullah Cömert ve Mehmet Ayvalıtaş’ın ailelerinin acılarını paylaşıyor, yaralanan binlerce yurttaşımıza acil şifa dileklerimizi iletmek istiyoruz.
Ne yazık ki, toplumun demokratik ve insan hakkı eksenli taleplerinin barışçıl ve demokratik şekilde ortaya konmasına karşı iktidar şiddet, baskı ve yasakçı politikalarına devam etmektedir. Tek bir yurttaşımızın burnunun kanamadığı, gerilimlerin ortadan kalkarak demokratik taleplerin dillendirilebildiği bir toplumsal iklime bir an önce kavuşmak için yoğun çaba harcadığımızın bilinmesini isteriz.
Bu nedenlerle; Taksim Dayanışması olarak aşağıdaki taleplerin Hükümet tarafından bir an önce yerine getirilmesi için somut adımların atılmasını bekliyoruz.
  • Gezi Parkı, Park olarak kalmalıdır. Taksim Gezi Parkına Topçu Kışlası adı altında ya da başka herhangi bir yapılaşma olmayacağını, projenin iptal edildiğine dair resmi bir açıklamanın yapılmasını, Atatürk Kültür Merkezinin yıkılmasına ilişkin girişimlerin durdurulmasını,
  • Taksim Gezi Parkı’ndaki yıkıma karşı direnişten başlayarak halkın en temel demokratik hak kullanımını engelleyen, şiddetle bastırma emrini veren, bu emri uygulatan ve uygulayan, binlerce, insanın yaralanmasına, iki yurttaşımızın ölmesine neden olan sorumlular, başta İstanbul, Ankara, Hatay Valileri ve Emniyet Müdürleri olmak üzere tüm sorumluların görevden alınmasını, Gaz bombası ve benzeri materyallerin kullanılmasının yasaklanmasını,
  • Ülkenin dört bir yanında direnişe katıldığı için gözaltına alınan yurttaşlarımızın derhal serbest bırakılmasını, haklarında hiçbir soruşturma açılmayacağına ilişkin açıklama yapılmasını,
  • 1 Mayıs alanı olan Taksim ve Kızılay başta olmak üzere Türkiye’deki tüm meydanlarımızda, kamusal alanlarımızda toplantı, gösteri, eylem yasaklarına ve fiili engellemelere son verilmesini; ifade özgürlüğünün önündeki engellerin kaldırılmasını TALEP EDİYORUZ.
Bunun yanı sıra; 27 Mayıs 2013 saat 22.00′dan bu yana ülkemizin meydanlarında, caddelerinde, sokaklarında ve tüm kamusal alanlarında yükselen tepkilerinin içeriğinin, ruhunun, beklentilerinin, taleplerinin yetkililer tarafından fark edilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Yaşananları “marjinallikle” açıklamaya çalışmak görmezlikten gelmek anlamına gelir. Gezi Parkına müdahale ile simgeleşen iktidar anlayışının yurttaşlarımızda “yaşam tarzına ve inançlarına müdahale ve hor görülme” biçiminde algılandığı ve buna kadını, erkeği, genci, yaşlısı ile büyük bir toplumsal tepki gösterdikleri; “biz varız, buradayız ve taleplerimiz var” biçiminde yanıt verdikleri görülmektedir.
Yükselen bu tepkinin içeriğinin; “başta 3. Köprü, 3. Havaalanı, Kanal İstanbul, AOÇ ve HES’ler olmak üzere ekolojik değerlerimizin talanına ve güncel olarak Tabiatı ve Biyolojik Çeşitliliği Koruma Kanunu Tasarısına ilişkin itirazların, ülkemize ve bölgemize ilişkin savaş siyasetine karşı duruşun ve barış talebinin, alevi yurttaşlarımızın hassasiyetlerinin, kentsel dönüşüm mağdurlarının haklı taleplerinin, kadınların bedenleri üzerinde denetim kuran muhafazakar erkek politikalarına karşı yükselen sesin, üniversite, yargı ve sanatçılar üzerindeki baskılara karşı direncin, başta Türk Hava Yolu işçileri olmak üzere tüm emekçilerin hak gasplarına karşı taleplerinin, tüm cinsel yönelim ve cinsiyet kimliği ayrımcılığına karşı mücadelenin, yurttaşların eğitim ve sağlık hakkına ulaşımının önündeki tüm engellerin kaldırılması istemleri” olduğunu iktidar sahiplerine iletmek istiyoruz.
TAKSİM DAYANIŞMASI

4 Haziran 2013 Salı

Taksim Gezi Hareket'nin talepleri


TAKSİM PLATFORMUNDAN BASIN AÇIKLAMASI - 01.06.2013

1. Gösteri ve yürüyüş yapmak anayasal ve demokratik bir haktır. Parkı, yeşili ve ağaçları korumak isteyenlere şiddet uygulamak ise suçtur.
2. Bu amaçla hareket eden yaşlı genç, hasta, sağlıklı insanların üzerine yoğun şekilde biber gazı sıkmak ve şiddet uygulamak vahim bir insan hakları ihlali ve işkencedir.
3.  Farklı görüşlerden oluşan çok sayıda uzmanla yola çıkan ve bağımsız sivil bir insiyatif olan Taksim Platformu projenin duyurulduğu ilk günden beri yönetimle Taksim'e yapılması planlanan müdahaleyi konuşmaya çalışıyor. Yönetimin görüşmek yerine şiddeti, kaba kuvveti tercih etmesi kabul edilemez.
4. Yönetimin Taksim'deki ağaçlara zarar vermeyeceğinin sözünü vermesini istiyoruz. Taksim'e yapılacak inşaattan vazgeçilmesini ve kentin merkezindeki en büyük yeşil alanın mevcut ağaçlara zarar verilmeden genişletilmesini ve STK'ların da katılımı ile daha iyi korunmasını talep ediyoruz.
Aksi halde yönetim İstanbul'un en önemli yeşil alanını yok etmeye çalışan ve bu nedenle halkı ayaklandıranlar olarak tarihe geçecektir.
5. Bu gerçekler doğrultusunda halkın demokratik ve toplumsal tepkisini dile getirmesine desteğimiz devam edecektir.


"Taksim Hepimizin!"

www.taksimplatformu.com

29 Mayıs 2013 Çarşamba

Gençler çevreci davranışta çekimser, kız öğrenciler erkeklerden daha duyarlı


Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi, Betam, “GENÇLER ÇEVRECİ DAVRANIŞTA ÇEKİMSER, KIZ ÖĞRENCİLER ERKEKLERDEN DAHA DUYARLI” başlıklı araştırma notunu yayınladı.

Gençlerin çevre hakkındaki tutum, bilgi, kaygı ve davranışlarının gelecekte doğal kaynaklar ve onların sürdürülebilirliği üzerinde doğrudan ve dolaylı etkisi bulunuyor. Öte yandan gençlerin çevre sorunları ile neden ve nasıl ilgilendiği ve hangi koşullarda çevreci davranışlar geliştirebildiğinin incelenmesi gelecek kadar bugün için de önemli.

Bahçeşehir Üniversitesi MYO öğretim görevlileri Ahu Ergen ve Seda Gökçe Turan ve Betam Araştırma Görevlisi Dr. Barış Gencer Baykan’ın İstanbul’da lise son sınıfta eğitimine devam eden 16-17 yaş grubunu kapsayan 1034 kişilik örneklemle yaptığı  araştırmada, öğrencilerin çevre duyarlılıkların farklı şekillerde ortaya çıktığı görülüyor.  Öğrencilerin %19’u çevreyle ilgili medya-yayın takibi yaparken %37’si çevresel inisiyatif alıyor. Öğrencilerin %59’u çevresel bilgiye sahipken %69’u çevresel farkındalık gösteriyor ve %70’i etrafına, akranlarına çevre konularında liderlik edeceğini belirtiyor. Araştırmada kız ve erkek öğrencilerin çevreye yönelik davranışlarında, çevresel farkındalık ile bilgi seviyelerinde de farklılıklar gözlemleniyor.


Gençlerin çevre hakkındaki tutum, bilgi, kaygı ve davranışlarının gelecekte doğal kaynaklar ve onların sürdürülebilirliği üzerinde doğrudan ve dolaylı etkisi bulunuyor. Bugünün gençlerinin geleceğin karar vericileri olacağı düşünüldüğünde onların çevre konusunda ne düşündüklerini ve hissettiklerini, neler  bildiklerini ve çevre için ne gibi inisiyatifler almaya hazır olduklarını araştırmak, çevrenin korunmasının geleceği ile ilgili ipuçları vermesi bakımından önem taşıyor.[1] Öte yandan doğa gençlere miras kalacağından gençlerin çevre ve doğayı koruma ile yakından ilgilenmeleri gerektiği savının ötesine geçip gençlerin çevre sorunları ile neden ve nasıl ilgilendiği ve hangi koşullarda çevreci davranışlar geliştirebildiğinin incelenmesi gelecek kadar bugün için de önemli.

Gençlerin çevresel bilgi düzeyini, çevresel tutum ve davranışlarını inceleyeceğimiz araştırmanın ilk bölümünde İstanbul genelinde 12. sınıf öğrencilerinin çevre konusunda bilgi, tutum ve davranışlarını cinsiyet açısından ele alıyoruz. Kadınlar ve erkekler, toplumsal cinsiyet rolleri dolayısıyla çevre sorunlarından farklı derecede etkileniyorlar. Çevre politikalarının karar mekanizmalarında kadınlar ve erkekler eşit biçimde temsil edilmiyorlar. Kadın ve erkek arasındaki toplumsal eşitsizlikler kalkınma, çevre ve iklim değişikliği bağlamında derinleşebiliyor. 1980’lerden itibaren toplumsal cinsiyet ve çevre konusu gündeme gelmeye ve akademik ve siyasi çevrelerce tartışılmaya başlandı. Özellikle Birleşmiş Milletler bünyesinde çevre, iklim ve enerji krizlerinin kadınlar üzerindeki etkilerinin belirlenmesi ve azaltılmasına yönelik çalışmalar başlatıldı.[2] Genç kadın ve erkeklerin çevre ile ilgili konulara bakışını ele almak ve varsa farklılıklar üzerine düşünmek çevresel eğitim süreçlerinin tasarlanması, cinsiyet eşitsizliklerinin giderilmesi ve sürdürülebilirlik politikalarına toplumsal cinsiyetin dahil edilmesi açısından önemli olabilir.

Genç kız ve erkeklerin, çevre bilgisi, çevreye yönelik tutum ve davranışlarını cinsiyet açısından değerlendiren çalışmalarda farklı sonuçlara ulaşılıyor. Erzurum’da 450 lise öğrencisinin çevreye yönelik tutumlarının cinsiyet açısından incelenmesini amaçlayan çalışmada, cinsiyetin çevreye yönelik tutumu kız öğrenciler lehine etkilediği, cevaplayıcıların çevresel düşüncelerini davranışa dönüştürme konusunda ise yetersiz oldukları görülüyor.[3] İstanbul’da ön lisans öğrencileriyle yapılmış bir başka araştırmada kız öğrencilerin çevresel risk puan ortalaması ve çevresel tutumları erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuş.[4] Öte yandan Finlandiya’da ve ABD’de yapılmış çalışmalarda ise Türkiye’dekinin aksine erkek öğrenciler çevre bilgisi testinde daha yüksek skorlar elde etmişler.[5] Ankara’da özel ve devlet okullarında ortaöğrenimine devam eden 1497 öğrenci ile yapılan araştırmada, kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre çevresel tutumlarının daha olumlu olduğu saptanmış.[6]. Ayrıca, sadece toplumsal değerler açısından değil, farklı kültürler de göz önüne alındığında ve literatürde yapılmış araştırmalar incelendiğinde genel olarak kültürel normlar ve kişinin eğitim durumundan bağımsız olarak kadınların erkeklere göre toplumsal konularda daha fazla ilgi gösterdiği de araştırmacılar tarafından belirleniyor.[7]

Öğrencilerin araştırmanın her bir boyutuna yönelik sorulara katılma oranları şöyle: Çevreci liderlik: %70, çevresel farkındalık %64, çevre bilgisi: %59, çevreyle ilgili insiyatif alma: %37, çevreyle ilgili medya-yayın takibi: %19. Öğrencilerin %70’inin katıldığı çevreci liderlik soruları üçüncü şahısların davranışlarına yönelik yargıları içeriyor. Ne var ki öğrencilerin çevre ile ilgili insiyatif alma sorularına katılım oranı %37’dir.  Bu bulgu çevreci davranış göstermede bireysel olarak harekete geçmede sorunlar olduğuna işaret ediyor. Kız öğrenciler daha fazla çevresel inisiyatif alma eğilimindeler. Ayrıca erkek öğrencilere göre daha fazla çevresel liderlik davranışı sergiliyorlar. Çevre sorunları hakkında bilgi düzeyi konusunda da kız öğrenciler daha önde. Çevreyle ilgili medya ve yayın takibine baktığımızda ise erkeklerin kızlara göre daha fazla yayın takip ettiğini görüyoruz.

Kız öğrenciler daha fazla çevresel inisiyatif alma eğilimindeler

İstanbul’daki  Teknik Liseler, Endüstri Meslek Liseleri, Kız Teknik Öğretim Meslek Liseleri, Anadolu Liseleri’nde eğitimine devam eden 16-17 yaş grubunu kapsayan 1034 örneklemle yaptığımız araştırmada, kız ve erkek öğrencilerin çevreye yönelik davranışlarında, çevresel farkındalık ve bilgi seviyelerinde farklılıklar gözlemledik. Araştırmanın en çarpıcı bulgularından biri çevresel inisiyatif alma oranının (%37) düşük olmasıyla beraber liseye devam eden kız öğrencilerin çevreyle ilgili inisiyatif alma konusunda erkeklerden daha istekli olmaları.

Çevresel inisiyatif almaya yönelik tutumları her zaman yaparım diyen kız ve erkek öğrencilerin oranı şu şekilde farklılaşıyor.

-          Çevreye zarar veren birini çekinmeden uyarırım (Kız öğrenciler: % 55 ; erkek öğrenciler: %48)
-          Okulumuzda çevre ile ilgili bir faaliyet düzenlenirse gönüllü katılmak isterim (Kız öğrenciler:% 38; erkek öğrenciler: % 29)
-          Arkadaşlarım beni çevreye duyarlı olarak bilirler (Kız öğrenciler: % 54 ; erkek öğrenciler: % 45)
-          Yaşanabilir bir çevre için gerekirse uzun sure ücretsiz çalışabilirim ( Kız öğrenciler: %26; erkek öğrenciler: % 21)
-          Çevre konusunda bilgilerimi arkadaşlarımla paylaşıyorum (Kız öğrenciler: % 38; erkek öğrenciler: %38)
-          Bir ürün alırken atığının geri dönüşümlü olmasına dikkat ederim (Kız öğrenciler: % 37; erkek öğrenciler: % 34)
-          Daha pahalı da olsa çevreye zarar vermeyen ürünleri tercih ederim (Kız öğrenciler: 32; erkek öğrenciler: % 35)




[1] Meinhold ve Malkus, 2005, s.512
[2] Politika Dökümanı: Kadın ve Çevre. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, 2008; Toplumsal Cinsiyet ve Çevre, Sivil Toplum Geliştirme Merkezi,2010
[3] Kaya ve diğ, 2009, s.43
[4] Yurtseven ve diğ, 2010
[5] Meinhold ve Malkus, 2005, s.511., Tikka ve diğ, 2000, s.15-16
[6] Tuncer ve diğ. 2007, s:215
[7] Tuncer ve diğ, A.g.e.

 Ahu Ergen, Öğretim Görevlisi, Bahçeşehir  MYO, ahu.ergen@bahcesehir.edu.tr
Seda Gökçe Turan, Öğretim Görevlisi, Bahçeşehir MYO, sedagokce.turan@bahcesehir.edu.tr
Barış Gençer Baykan, Araştırma Görevlisi Dr., Betam, baris.baykan@bahcesehir.edu.tr

Araştırmanın tamamına ulaşmak içim tıklayınız

27 Mayıs 2013 Pazartesi

Dünya Organik Kongresi Bildiri Çağrısı


13-15 Ekim 2014 tarihlerinde, Buğday Derneği organizasyonunda, İstanbul’da yapılacak olan 18. IFOAM Dünya Organik Kongresi için Bildiri Çağrısı başladı. Organik dünyanın en büyük etkinliği olan kongre, Lütfi Kırdar Kongre ve Sergi Sarayı’nda gerçekleşecek. Üç yılda bir Uluslararası Organik Tarım Hareketleri Federasyonu (IFOAM) tarafından düzenlenen Dünya Organik Kongresi’nde 2500-3000 organik ürün paydaşı ve delege bir araya gelecek.

 Kongre üç bölümden oluşuyor: Ana Bölüm, Bilimsel Bölüm ve Uygulayıcı Bölümü. 

Ayrıca, çeşitli girişimlerin organik dünyaya katkılarını vurgulayan bir dizi atölye çalışması da düzenlenecek. Ana Bölüm, “Organik Vizyonu Oluşturmak” ve “Organik Dünyayı Büyütmek” başlıklarıyla iki paralel oturumdan oluşacak ve küresel organik dünyanın geleceğini tartışacak panel konuşmacılarını ağırlayacak. Bilimsel Bölüm, sistemler, bitki yetiştirme, hayvancılık, sosyo-ekonomi, ürün işleme, ticaret ve beslenme gibi alanlarda çalışan araştırmacıların bulgularını sunmasını hedefliyor. Uygulayıcı Bölümü, organik gıda ve tarımı, uygulama, strateji ve sosyo-kültürel durum açılarından pratik bilgi ve deneyimlerin paylaşılması için bir ortam sağlayacak. 

Atölye çalışmaları, kongre katılımcılarıyla paylaşmak isteyen kurum ve girişimlere açık. 

Ana Bölüm, Bilimsel Bölüm ve Atölye Çalışmaları için başvurular yalnızca İngilizce olarak yapılabiliyor. Uygulayıcı Bölümü için ise hem İngilizce hem Türkçe başvuru yapılabilir. Panel konuşmacısı olmak, bildiri sunmak ya da atölye çalışması düzenlemek için son başvuru tarihi, 30 Eylül 2013. Siz de bilgi ve deneyimlerinizi paylaşarak organik sektörün güçlenmesine katkıda bulunabilirsiniz.

 18. IFOAM Dünya Organik Kongresi ve bildiri gönderimi ile ilgili tüm bilgilere www.owc2014.org adresinden ulaşabilirsiniz.

Kongrede görüşmek dileğiyle, Buğday Ekolojik Yaşamı Destekleme Derneği

10 Mayıs 2013 Cuma

İnsan Hakları, Anayasalar ve Ekoloji


  Panel: İnsan Hakları, Anayasalar ve Ekoloji

Dünya’da ve Türkiye’de ekolojik yıkım her geçen gün artıyor. Salt kalkınmacı anlayış insanları en temel yaşamsal haklarından; su hakkından, temiz, sağlıklı gıdaya erişme hakkından, barınma hakkından mahrum bırakabiliyor.  Çevre hakkını temel insan haklarından ayrı tutmak gibi bir lüksümüz yok. Giderek daha çok ulusal ve uluslararası mahkeme kararı da bunu destekliyor.  Çevre hakkı bir insan hakkı olarak tanımlanırken son dönemde yapılan anayasalarda insanın yanında doğanın da bir hak öznesi olup olamayacağı tartışılıyor ve Ekolojik Anayasalar gündeme geliyor.  Ekolojik Anayasa talepleri,doğal kaynakların doğal varlıklar olarak tanımlanması; doğada olası zararlara yol açabilecek faaliyetlerde ihtiyatlılık ilkesinin benimsenmesi; yurttaşların merkezi ve yerel idari tasarruflara etkin katılımınının sağlanması konusunda bir kaldıraç rolü oynayabilir. Öte yandan çevre konusunda aktif yurttaş katılımını sağlamak,  hak arama ve doğa savunuculuğu geliştrimek için bilgiye nasıl ulaşabileceği de önemli bir konu haline geliyor.

Bu konuları masaya yatırmak amacıyla Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi, Betam 16 Mayıs Perşembe günü “İnsan Hakları, Anayasalar ve Ekoloji” başlıklı bir panel düzenliyor. Dr. Barış Gençer Baykan’ın moderatörlüğünde gerçekleşecek panelde

Oregon Universitesi Hukuk Fakültesi’nden Prof. John Bonine,  İnsan Hakları Bağlamında Çevre Hukuku üzerine,

Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden Ar. Gör. Serkan Köybaşı, Ekolojik Anayasa tartışmaları üzerine konuşacak.

İstanbul Barosu’undan Avukat Gonca Yılmaz da Bilgi Edinme Hakkı’na ilişkin uygulamalı bir atölye çalışması gerçekleştirecek.

16 Mayıs Perşembe
Saat: 15:30- 17:30
B-CEP Sinema Salonu
Bahçeşehir Üniversitesi Beşiktaş Kampüsü


Katılım herkese açık ve ücretsizdir.
Prof. John Bonine konuşmasını İngilizce yapacaktır. Tercüme sağlanamayacaktır.
Panelistlerin Özgeçmişleri

Profesör John Bonine, ABD Oregon Universitesi Hukuk Fakültesinde Çevre ve İnsan Hakları Hukuku, Karşılaştırmalı Çevre Hukuku ve Anayasa Hukuku dersleri veriyor. “B.B. Kliks Chair in Law” pozisyonuna sahip.  Dünya çapında yerelde çalışan çevre hukukçularına, insanların sağlıklı bir çevrede yaşama haklarını korumak için hukukun nasıl kullanılması gerektiği konusunda verdiği yardım ve destekle tanınıyor. En önemli eseri 600 sayfalık hukuk kitabı olan “İnsan Hakları ve Çevre” isimli kitabı.

Serkan Köybaşı: Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden mezun oldu ve aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde Yüksek Lisans yaptı. 2005 yılından bu yana Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Anayasa Hukuku Anabilim Dalı’nda araştırma görevlisi olarak çalışıyor. Güncel anayasal gelişmeleri aktardığı www.anayasagundemi.com adlı bir blogu bulunuyor.

Gonca Yılmaz: İzmir 9 Eylül Üniversitesi, Hukuk Fakültesinde hukuk eğitimi aldı. Çehav üyesi. Denge Ekolojik Yaşam Derneği kurucularından.. İstanbul Barosuna kayıtlı olarak avukatlık yapıyor. Çevre hukuku ve ekoloji dışında, alternatif eğitim, temel haklar ve özgürlükler ile ilgili alanlarda da çalışmakta, eğitimcilik ve proje koordinatörlüğü de yapıyor.

Barış Gençer Baykan: Paris Nanterre Üniversitesi’nden Siyaset Sosyolojisi yüksek lisans ve University of Kent’ten doktora derecelerini aldı. Baykan, 2008 yılından bu yana Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi’nde (Betam) çalışıyor ve Bahçeşehir Üniversitesi AB İlişkileri Bölümü’nde Tarım Politikası ve Çevre Politikası derslerini veriyor.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...